Algemene Voorwaarden

1 Definities

In de algemene  voorwaarden wordt verstaan onder:

Opdrachtgever:  de partij die de opdracht geeft

Opdrachtnemer:  YoungResultants B.V.

Opdracht: iedere door de Opdrachtgever aan de Opdrachtnemer  gegeven en door de Opdrachtnemer aanvaarde opdracht tot het door medewerkers  van de Opdrachtnemer doen verrichten van de in de opdrachtbevestiging  omschreven werkzaamheden.

 

2 Toepasselijkheid

2.1 Deze algemene  voorwaarden zijn van toepassing op alle (offertes c.q. aanbiedingen voor)  vormen van dienstverlening door de Opdrachtnemer aan de Opdrachtgever,

behoudens voor zover  hiervan bij de Opdracht schriftelijk wordt afgeweken.

2.2 De Gedrags- en  Beroepsregels voor de Opdrachtnemer maken deel uit van de Opdracht. De  Opdrachtgever verklaart de daaruit voor de Opdrachtnemer voortvloeiende  verplichtingen steeds te zullen respecteren.

2.3 Eventueel door de  Opdrachtgever gehanteerde algemene voorwaarden worden uitdrukkelijk van  toepasselijkheid uitgesloten.

 

3 Totstandkoming van de Opdracht

3.1 De Opdracht komt  eerst tot stand indien de door de Opdrachtgever ondertekende  opdrachtbevestiging door de Opdrachtnemer retour is ontvangen. De  opdrachtbevestiging is gebaseerd op de ten tijde daarvan door de  Opdrachtgever aan de Opdrachtnemer verstrekte informatie en wordt geacht de  Opdracht juist en volledig weer te geven.

3.2 De Opdrachtnemer  aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor de omschrijving door de  Opdrachtgever van de opgedragen werkzaamheden en/of de doeltreffendheid  daarvan.

3.3 Mocht een Opdracht  mondeling zijn verstrekt zonder schriftelijke opdrachtbevestiging, dan komt  de Opdracht tot stand op het moment dat de Opdrachtnemer de mondelinge  Opdracht schriftelijk aanvaardt.

3.4 De Opdracht komt  in de plaats van, en vervangt, alle eerdere (mondelinge of schriftelijke)  voorstellen, afspraken of andere communicatie.

3.5 De Opdracht wordt  aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij anders overeengekomen.

 

4 Medewerking door de Opdrachtgever

4.1 De Opdrachtgever  zal alle gegevens en bescheiden, welke Opdrachtnemer naar haar oordeel nodig  heeft voor correcte uitvoering van de Opdracht, tijdig, in de gewenste vorm  en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen.

4.2 De Opdrachtgever  zal Opdrachtnemer onverwijld informeren omtrent feiten en omstandigheden die  in verband met de uitvoering van de Opdracht van belang kunnen zijn.

4.3 De Opdrachtgever  staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan de  Opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien  deze van derden afkomstig zijn.

4.4 De Opdrachtgever  voorziet de Opdrachtnemer van kantoorruimte en overige voorzieningen en  faciliteiten die naar het oordeel van Opdrachtnemer nodig of wenselijk zijn  voor uitvoering van de Opdracht, in het bijzonder het gebruik van computer-,  telefoon-, en faxfaciliteiten. Met betrekking tot beschikbaar gestelde  computerfaciliteiten, zal de Opdrachtgever zorgdragen voor afdoende back-up-,  veiligheids-en viruscontroleprocedures. Alsmede noodzakelijke Persoonlijke  Beschermingsmiddelen (PBM’S).

4.5 De Opdrachtgever  zal het benodigde personeel inzetten teneinde de Opdrachtnemer in staat te  stellen de Opdracht uit te voeren. Indien specifiek personeel noodzakelijk is  dan zal dit worden vastgelegd in de opdrachtbevestiging. De Opdrachtgever  dient ervoor te zorgen dat zijn eigen en/of ingeleend personeel over  voldoende vaardigheden en ervaring beschikt.

4.6 De uit de  vertraging in de uitvoering van de Opdracht voortvloeiende extra kosten en  extra honoraria, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter  beschikking stellen van de verzochte gegevens, bescheiden, faciliteiten en/of  personeel zijn voor rekening van de Opdrachtgever.

4.7 De Opdrachtgever  dient alle voor de Opdrachtnemer dan wel haar medewerkers bestemde  mededelingen en instructies betreffende de Opdracht te richten tot de voor  dat doel door de Opdrachtnemer aangewezen projectleider. Het is de  Opdrachtgever zonder voorafgaande toestemming van de Opdrachtnemer niet  toegestaan medewerkers van de Opdrachtnemer rechtstreeks opdrachten te geven,  anders dan nodig ter bescherming van de veiligheid van de Opdrachtgever of  diens personeel of bezittingen.

 

5 Uitvoering van de Opdracht

5.1 De Opdracht zal  door de Opdrachtnemer worden uitgevoerd naar beste inzicht en vermogen.

5.2 De Opdrachtnemer  bepaalt de wijze waarop de Opdracht wordt uitgevoerd en door welke  medewerkers, doch neemt daarbij de door de Opdrachtgever kenbaar gemaakte  wensen zoveel mogelijk in acht.

5.3 Indien de  Opdrachtgever niet aan de Opdrachtnemer gelieerde derden bij de uitvoering  van de opdracht wenst te betrekken, zal de Opdrachtgever daartoe slechts  overgaan na voorafgaande overeenstemming met de Opdrachtnemer.

5.4 De Opdrachtnemer  is te allen tijde gerechtigd om bij de uitvoering van een Opdracht derden in  te schakelen.  

 

6 Geheimhouding

6.1 De Opdrachtnemer  en de Opdrachtgever verbinden zich tot geheimhouding van alle in het kader  van de Opdracht ontvangen gegevens (waaronder mede begrepen  computerprogramma’s, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen, (model)  contracten en andere (geestes-)producten van de Opdrachtnemer, alsmede  gegevens betreffende het bedrijf van de andere partij, een en ander in de  ruimste zin des woords) en zij zullen deze gegevens uitsluitend gebruiken  voor het doel waarvoor deze zijn verstrekt. Deze verplichtingen gelden niet  indien en voor zover een wettelijke verplichting tot openbaarmaking bestaat.  Partijen zullen hun personeel en eventuele ingeschakelde derden eenzelfde  geheimhoudingsplicht opleggen.

6.2 In afwijking van  het bepaalde in artikel 6.1, is de Opdrachtnemer gerechtigd tot het vermelden  van de voor de Opdrachtgever verrichte werkzaamheden aan (potentiële) klanten  van de Opdrachtnemer (een en ander slechts ter indicatie van de ervaring van  de Opdrachtnemer), tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

 

7 Intellectueel eigendom

7.1 De Opdrachtnemer  behoudt en verwerft alle (intellectuele eigendoms-) rechten op informatie,  resultaten en/of andere gegevensdragers voortkomende uit de uitvoering van de  Opdracht.

7.2 Het is de  Opdrachtgever uitdrukkelijk verboden om de in artikel 7.1 bedoelde  informatie, resultaten en/of andere gegevensdragers te verveelvoudigen, te  openbaren of te exploiteren, tenzij met voorafgaande schriftelijke  toestemming van de Opdrachtnemer. De Opdrachtgever heeft echter het recht om  de schriftelijke documenten te vermenigvuldigen voor gebruik in haar eigen  organisatie, voor zover passend binnen het doel van de Opdracht.

7.3 Indien bij een  Opdracht tot ‘management consultancy’ een specifiek te leveren geestesproduct  in de opdrachtbevestiging wordt aangeduid als ‘Opdrachtgever Material’,  verkrijgt Opdrachtgever het auteursrecht op dit product. De Opdrachtgever  verleent de Opdrachtnemer hierbij een niet-exclusief, wereldwijd en  voortdurend recht om het betreffende geestesproduct vrij van rechten te  gebruiken, te kopiëren, te bewerken, te wijzigen, in sublicentie te geven en  op de markt te brengen.

 

8 Honorarium en Betaling

8.1 Indien na de  totstandkoming van de Opdracht lonen en/of prijzen wijzigingen ondergaan, is  de Opdrachtnemer gerechtigd het overeengekomen honorarium dienovereenkomstig  aan te passen.

8.2 Het honorarium van  de Opdrachtnemer is exclusief BTW en exclusief onkosten en declaraties van  ingeschakelde derden, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

8.3 Het honorarium van  de Opdrachtnemer, eventueel vermeerderd met onkosten en declaraties van  ingeschakelde derden, wordt per maand, per kwartaal, per jaar of na volbrenging  van de werkzaamheden aan de Opdrachtgever in rekening gebracht

8.4 Wijziging van de  vraagstelling door de Opdrachtgever kan tot wijziging van de in de Opdracht  genoemde tijdsduur en/of kosten aanleiding geven.

8.5 Meerwerk zal  slechts na voorafgaande toestemming door de Opdrachtgever in rekening worden  gebracht. Het toestemmingsvereiste geldt niet indien het verrichten van meer  werkzaamheden valt binnen de zorgplicht van de Opdrachtnemer.

8.6 Wekelijks of  maandelijks worden tijdstaten van de medewerkers van de Opdrachtnemer aan de  Opdrachtgever overlegd terzake van de door hun bestede uren. De tijdstaten  zullen terstond na ontvangst daarvan door de Opdrachtgever schriftelijk  worden goedgekeurd of met opgaaf van redenen worden afgekeurd en aan de betrokken  medewerkers worden teruggegeven.

8.7 De administratie  van de Opdrachtnemer geldt als compleet en bindend behoudens tegenbewijs door  de Opdrachtgever.

8.8 De Opdrachtnemer  zal haar facturen op basis van de in artikel 8.6 bedoelde tijdstaten opmaken  en aan de Opdrachtgever toezenden.

8.9 De Opdrachtgever  zal iedere betaling, zonder aftrek, korting of schuldverrekening in Euro’s  verrichten door overmaking op een door de Opdrachtnemer aan te wijzen  bankrekening uiterlijk binnen veertien dagen na verzending van de factuur.  Bij overschrijding van die termijn zal de Opdrachtnemer bovenop de wettelijke  rente een maandelijkse rente van 1% in rekening brengen.

8.10 Indien de  Opdrachtgever niet tijdig betaalt, is de Opdrachtgever tevens gehouden tot  volledige vergoeding van alle (buiten-)gerechtelijke kosten, waaronder alle  kosten berekend door externe deskundigen, verband houdende met de inning van  deze vordering, waarvan de hoogte wordt bepaald op minimaal 15% van het  totale bedrag.

8.11 Indien de  financiële positie of het betalingsgedrag van de Opdrachtgever naar het  oordeel van de Opdrachtnemer daartoe aanleiding geeft, is de Opdrachtnemer  gerechtigd van de Opdrachtgever te verlangen, dat deze onverwijld  (aanvullende) zekerheid stelt in een door de Opdrachtnemer te bepalen vorm  en/of een voorschot geeft. Indien de Opdrachtgever nalaat deze zekerheid te  stellen, is de Opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd haar overige rechten,  de verdere uitvoering van de Opdracht onmiddellijk op te schorten en is al  hetgeen de Opdrachtgever aan de Opdrachtnemer uit welke hoofde dan ook  verschuldigd is, direct opeisbaar.

8.12 Ingeval van een  gezamenlijk gegeven opdracht zijn de Opdrachtgevers voor zover de  werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke Opdrachtgevers zijn verricht,  hoofdelijk verbonden voor de betaling van het factuurbedrag.  

 

9 Klachten

9.1 Klachten met  betrekking tot de verrichte werkzaamheden en/of het factuurbedrag dienen  schriftelijk binnen 30 dagen na verzenddatum, datum van uitvoering of afgiftedatum  van de documenten, diensten of producten waarover de Opdrachtgever klaagt,  schriftelijk aan de Opdrachtnemer te worden kenbaar gemaakt, bij gebreke  waarvan de Opdrachtgever het recht verwerkt om deze klacht alsnog in te  dienen. 9.2 Klachten als in het eerste lid bedoeld, schorten de  betalingsverplichting van de Opdrachtgever niet op. 9.3 Ingeval van een  terechte klacht heeft de Opdrachtgever de keuze tussen aanpassing van het in  rekening gebrachte honorarium, het kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten  van de afgekeurde werkzaamheden of het geheel of gedeeltelijk niet (meer)  uitvoeren van de Opdracht tegen restitutie naar evenredigheid van het door de  Opdrachtgever reeds betaalde honorarium. De Opdrachtgever dient bij zijn  keuze rekening te houden met de redelijke belangen van de Opdrachtnemer.

 

10 Leveringstermijn

10.1 Indien de  Opdrachtgever een vooruitbetaling verschuldigd is of indien hij voor de  Opdrachtbenodigde informatie en/of materialen ter beschikking dient te  stellen, dan gaat de termijn waarbinnen de werkzaamheden dienen te worden  afgerond niet eerder in dan nadat de Opdrachtgever aan deze verplichtingen  heeft voldaan.

10.2 Alle door de  Opdrachtnemer genoemde (leverings)termijnen zijn naar beste weten vastgelegd  op grond van de gegevens die bij het aangaan van de Opdracht aan de  Opdrachtnemer bekend waren. De enkele overschrijding van een genoemde  (leverings)termijn brengt de Opdrachtnemer niet in verzuim. Indien  overschrijding van enige termijn dreigt, zal de Opdrachtnemer de Opdrachtgever  hiervan onverwijld op de hoogte brengen en zullen Opdrachtnemer en  Opdrachtgever zo spoedig mogelijk in overleg treden.

 

11 Opzegging

11.1 De Opdrachtgever  en de Opdrachtnemer kunnen te allen tijde (tussentijds) de Opdracht schriftelijk  opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 30 dagen.

11.2 Indien de  Opdrachtgever (tussentijds) opzegt, heeft de Opdrachtnemer recht op  vergoeding van kosten die redelijkerwijs zijn gemaakt of nog moeten worden  gemaakt ten gevolge van de vroegtijdige beëindiging van de Opdracht, zoals -  maar niet daartoe beperkt - kosten met betrekking tot bezettingsverlies  (welke kosten in het kader van deze voorwaarden worden gefixeerd op het  afgesproken honorarium voor de periode van 1 maand na opzegging), onder  aanneming, een en ander tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging  ten grondslag liggen die aan de Opdrachtnemer zijn toe te rekenen. 11.3 De  Opdrachtnemer behoudt bij (tussentijdse) opzegging aanspraak op betaling van  de facturen voor tot dan toe verrichte werkzaamheden, waarbij aan de  Opdrachtgever de voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte  werkzaamheden ter beschikking zullen worden gesteld.

11.4 De Overeenkomst  kan door iedere partij schriftelijk (tussentijds) worden opgezegd zonder  inachtneming van een opzegtermijn, ingeval de andere partij in staat van  faillissement, ontbinding of vereffening komt te verkeren, surseance van  betaling heeft aangevraagd, of om andere reden haar activiteiten staakt of  indien een partij het ontstaan van een van de bovengenoemde omstandigheden  bij de andere partij redelijkerwijs aannemelijk acht.

11.5 Bij beëindiging  van de Opdracht zal iedere partij alle in haar bezit zijnde goederen, zaken  en documenten van de andere partij onverwijld teruggeven, met dien verstande  dat de Opdrachtnemer kopieën van documenten voortvloeiende uit de Opdracht  voor haar administratie mag achterhouden. 11.6 De bepalingen van deze  voorwaarden, waarvan het uitdrukkelijk of stilzwijgend de bedoeling is dat  zij ook na beëindiging van de Opdracht van kracht blijven, zullen partijen  ook na beëindiging blijven binden.

 

12 Overmacht

12.1 Indien de  Opdrachtnemer door tijdelijke of blijvende overmacht wordt verhinderd de  Opdracht (verder) uit te voeren, zal zij de Opdrachtgever daarvan onverwijld  in kennis stellen. In overleg met de Opdrachtgever zal zij vervolgens naar  een oplossing zoeken. Indien geen oplossing wordt gevonden, is de  Opdrachtnemer gerechtigd om (zonder verplichting tot schadevergoeding en  onverminderd de haar verder toekomende rechten) de Opdracht te ontbinden, dan  wel de (verdere) uitvoering van de Opdracht op te schorten.

12.2 Indien de  overmacht situatie (en daarmee de opschorting) langer voortduurt dan 6  maanden, dan wel indien vaststaat dat de overmacht situatie langer dan 6  maanden zal duren, is iedere partij gerechtigd om de overeenkomst  buitengerechtelijk te ontbinden.

  

13 Aansprakelijkheid en Vrijwaring

13.1  De Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor enige schade die voortkomt uit  een fout bij de Opdracht die is gemaakt doordat de Opdrachtgever de  Opdrachtnemer onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt.

13.2  Opdrachtnemer is tegenover Opdrachtgever slechts aansprakelijk voor schade  ten gevolge van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van Opdrachtnemer  bij de uitvoering van de opdracht.  

13.3  Indien Opdrachtnemer aansprakelijk zou zijn voor door Opdrachtgever geleden  schade, dan is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever  beperkt tot het honorarium van de opdracht waarop de aansprakelijkheid  betrekking heeft, met een maximum van € 5.000,-.  

13.4  Opdrachtnemer is nimmer gehouden tot vergoeding van indirecte schade geleden  door Opdrachtgever, waaronder begrepen maar niet beperkt tot gevolgschade,  gederfde winst en schade ten gevolge van bedrijfsstagnatie.  

13.5  Opdrachtnemer zal bij de inschakeling van niet in zijn organisatie werkzame  derden (zoals adviseurs, deskundigen of dienstverleners) de nodige  zorgvuldigheid in acht nemen. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor  eventuele fouten of tekortkomingen van deze derden. In zo’n geval zal  Opdrachtgever de ingeschakelde derden zelf aansprakelijk te stellen en  eventueel geleden schade op deze derden verhalen.  

13.6  Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor door Opdrachtgever geleden schade,  van welke aard ook, indien Opdrachtnemer bij de uitvoering van zijn opdracht  is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige  gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor Opdrachtnemer duidelijk  kenbaar was.  

13.7  Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden die  met de uitvoering van de overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer  samenhangen, tenzij het betreft aanspraken ten gevolge van tekortkomingen van  Opdrachtnemer.  

13.8 Indien sprake is  van opzet of grove nalatigheid van de Opdrachtnemer in de uitvoering van de  Opdracht, is de aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer ongeacht het aantal  malen dat zulks voorvalt en ongeacht de in werkelijkheid door de Opdrachtgever  geleden schade, jegens de Opdrachtgever te allen tijde beperkt tot een  maximum bedrag van € 5.000,-.

13.9 De  aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer wegens toerekenbare tekortkoming in de  nakoming van een overeenkomst ontstaat eerst nadat de Opdrachtgever de  Opdrachtnemer daarvan onverwijld schriftelijk in gebreke heeft gesteld,  waarbij aan de Opdrachtnemer een redelijke termijn is gesteld waarbinnen de  Opdrachtnemer zijn verplichtingen moet nakomen én de Opdrachtnemer zijn  verplichtingen niet alsnog binnen die termijn is nagekomen. De  ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de  tekortkoming te bevatten, zodat de Opdrachtnemer in staat is adequaat te  reageren.

13.10 Alle vorderingsrechten uit welken hoofde ook van de Opdrachtgever jegens de  Opdrachtnemer, vervallen in ieder geval een jaar na het moment waarop de  betrokkene bekend werd of redelijkerwijze bekend had kunnen zijn met het  bestaan van deze rechten en bevoegdheden.

 

14 Strijdige en/of nietige clausules

14.1 Indien enige  bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, blijven  de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht en  zullen de Opdrachtnemer en de Opdrachtgever nieuwe bepalingen ter vervanging  van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeenkomen, waarbij zoveel  mogelijk het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepaling in  acht worden genomen.

14.2 Indien deze  algemene voorwaarden en de opdrachtbevestiging onderling tegenstrijdige  voorwaarden bevatten, gelden de in de opdracht bevestiging opgenomen  voorwaarden.

 

15 Overname personeel

15.1 Geen van de  partijen zal tijdens de uitvoering van de Opdracht en gedurende een jaar na  beëindiging van de Opdracht personen die vanuit de andere partij betrokken  zijn of betrokken zijn geweest bij de uitvoering van de Opdracht in dienst nemen of met deze personen over indiensttreding onderhandelen,  behoudens na toestemming van de andere partij.

 

16 Toepasselijkheid recht en forumkeuze

16.1 Op alle  Opdrachten, alsmede op deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van  toepassing. 16.2 Geschillen met betrekking tot deze overeenkomst of met  betrekking tot al hetgeen daarmee verband houdt of daaruit voortvloeit,  zullen aan de bevoegde rechter in Nederland worden voorgelegd.

 

YoungResultantsB.V. is gevestigd in Alkmaar, Gerard Doustraat 9, 1816 CP en ingeschreven in het Handelsregister in Alkmaar onder nummer 72164565.